Design als vormmerk

De Europese rechter besliste op 6 oktober 2011 over de vraag of de vormgeving van speakers uit de Beolab serie van B&O als vormmerk konden worden ingeschreven.

In dit geval getuigt het design van de speakers volgens de rechter van een zeer bijzonder design dat de aantrekkelijkheid van de producten verhoogt. Daarom kan die vorm niet als vormmerk worden ingeschreven. In dit geval is de vorm van de waar namelijk voor de consument een belangrijk criterium bij de aanschaf.

De vorm kan dus niet als merk fungeren. Inschrijving door het Europese merkenbureau werd terecht geweigerd.

De vormgeving van de speakers kunnen nog steeds wel op grond van modelrecht of auteursrecht beschermd zijn. Ook is daarnaast bescherming tegen slaafse nabootsing mogelijk. De B&O speakers hebben ontegenzeggelijk een eigen herkenbare plaats op de markt.

publicatiedatum: dinsdag 25 oktober 2011

Artikelen

Consumentenbond: veel webwinkels voldoen niet aan regels
Naar aanleiding van een onderzoek van de Consumentenbond, gepubliceerd op 25 augustus 2015, blijk ...

meer

Nieuwe regels voor auteurscontracten vanaf 1 juli 2015!
Op 1 juli 2015 is de wet auteurscontractenrecht in werking getreden. Met de wet wordt de contra ...

meer

Paper on user privacy in health monitoring wearables
Health monitoring wearables are a new type of mobile devices that are worn on the user's body a ...

meer