Design als vormmerk

De Europese rechter besliste op 6 oktober 2011 over de vraag of de vormgeving van speakers uit de Beolab serie van B&O als vormmerk konden worden ingeschreven.

In dit geval getuigt het design van de speakers volgens de rechter van een zeer bijzonder design dat de aantrekkelijkheid van de producten verhoogt. Daarom kan die vorm niet als vormmerk worden ingeschreven. In dit geval is de vorm van de waar namelijk voor de consument een belangrijk criterium bij de aanschaf.

De vorm kan dus niet als merk fungeren. Inschrijving door het Europese merkenbureau werd terecht geweigerd.

De vormgeving van de speakers kunnen nog steeds wel op grond van modelrecht of auteursrecht beschermd zijn. Ook is daarnaast bescherming tegen slaafse nabootsing mogelijk. De B&O speakers hebben ontegenzeggelijk een eigen herkenbare plaats op de markt.

publicatiedatum: dinsdag 25 oktober 2011

Artikelen

Tom Kabinet (ebooks) moet effectieve maatregelen nemen
Het Hof heeft vandaag (20 januari 2015) uitspraak gedaan in de zaak van uitgevers tegen het onlin ...

meer

Rechtbank: handel in tweedehands ebooks toegestaan?
Voor het Tijdschrift voor Internetrecht schreven Sabine van Rienen en Ernst-Jan Louwers van ...

meer

Interview Louwers over merkclaims tegen Hema
Vandaag werd Ernst-Jan Louwers geïnterviewd door De Telegraaf over exclusiviteitsclaims va ...

meer